Måling

Den rigtige måling giver succes med processen

Hvad er succes – hvornår er en proces succesfuld?

1. Når både ledere og medarbejdere har lyst til at arbejde med målingen, de udvalgte forbedringsområder og glæder sig til næste gang, der skal måles

2. Når alle har været involveret i processen, og har bidraget til en høj svarprocent

Processen er sådan set underordnet, hvis målingen ikke måler det rigtige – shit in, shit out!

 

Målingen skal handle om det, der giver forretningsmæssig succes!

Hvis din måling blandt andet afdækker, at kundeorienteringen i dit kundecenter er utilstrækkelig, at din produktion ikke har fokus på konstante forbedringer, at dine sælgere ikke er stolte over jeres produkter – så er du rigtig godt på vej, for så vil lederne være stærkt motiveret for at sætte ind på en forbedring. Fordi det har direkte indflydelse på de resultater, de skaber!

Har din måling til gengæld mere fokus på, hvordan vi har det sammen, hvor tilfreds organisationen er med forholdene, arbejdsopgaver, ledelsen osv. er der stor risiko for, at direktionen nedprioriterer arbejdet.

Se en analyse af (manglende) sammenhængen mellem tilfredshed & resultater her

 

En måling skal være et strategisk værktøj på niveau med KPI’er, brancheanalyser, markedsanalyser mv.

Når den rigtige måling er fundet (!), er der en række andre ting, der også skal være på plads.

  1. Mål det rigtige rigtigt!
  2. Involvér ledere – sikr What-Why-How er forstået og accepteret
  3. Involvér hele organisationen – skab den gode historie
  4. Planlæg, planlæg, planlæg – forkert timing tager livet af mange gode intentioner
  5. Giv lederne kompetencer og motivation til at arbejde med målingen

Prøv vores kulturmåling og få adgang til vores digitale rapporteringsplatform

DEL