3 ting du skal gøre, hvis dine mål skal blive til resultater …

Du sætter sikkert mål, der skal øge indtjeningen, styrke dine salgsresultater eller booste din løbeform. Men kommer du i mål? Her får du et konkret værktøj, der hjælper dig med at bane vej for, at du kan omsætte dine mål til resultater!

Rasmus Studstrup

Rasmus Studstrup

”Resultater fortæller dig ikke hvordan det går – kun hvordan det er gået! Det er bare kølvand.”

Udtalelsen stammer fra en af vores kolleger, og selvom det kan lyde provokerende, vil du snart være helt med på, hvad han mener.

Det er nemlig de færreste af os, der bruger vores energi rigtigt, når vi sætter mål. Men det er faktisk ikke så svært at lave om på, og du kan stadig nå at justere kursen, inden du tilrettelægger efterårets aktiviteter.

Men inden vi fortæller hvordan, så tænk også over, hvilke mål du virkelig gerne vil lykkes med.

Hvad er det for landvindinger, der kan agere løftestang for øget salg, vækst, glæde og udvikling – i din organisation? I din afdeling? I dit team? Og for dig?

Spørg så dig selv, hvilke mål du plejer at have succes med. Men også hvilke, det kniber lidt mere med at nå. Mål kan nemlig godt sættes på formel.

Ban vej til målet

 

Hos Intenz arbejder vi med værktøjet ”Balanceret Målstyring”. Det skaber en struktur for dine mål og giver dig mulighed for at løfte antallet af succeser til et nyt niveau.

Balanceret målstyring kortlægger 3 faktorer, som vi skal ha’ styr på for at nå vores resultater:

 

Aktiviteter

De handlinger og indsatser, der fører til resultater

 

Vilje

Den mentale drivkraft og tro på projektet, som skal sikre succesen
 

Fundament

De kompetencer, holdninger og evner vi skal have for at lykkes

 

Det betyder, at det ikke giver nogen mening at udstikke mål, hvis I ikke også baner vejen for, at de kan realiseres. Men hånden på hjertet:

Har du nogle gange sat et mål uden at bekymre dig om at identificere de aktiviteter, vilje og kompetencer, der skal gøre dig og dine medarbejdere i stand til at nå det?

Det kan du så rette op på nu.

Så hvordan opstiller du dine mål?

Når man ikke får et forventet resultat, skyldes det stort set altid, at aktiviteter, vilje eller fundament ikke er på plads. Væn dig derfor til, at du også sætter mål for disse faktorer.

Det kan du gøre ved at arbejde med:

  • Hvilke og hvor mange aktiviteter skal der til?
  • Hvor meget skal vi/jeg brænde for det?
  • Har vi/jeg de nødvendige holdninger og kompetencer for at kunne gøre det?

De fleste af os er rigtig gode til at sætte kvantitative mål for fx øget omsætning, bedre bundlinje, flere kundemøder, mere effektive processer, bedre samarbejde, forbedret kommunikation, større effektivitet osv.

Men et virkelig godt mål skal også afspejle en klar forståelse af ’Why’.

I vores verden er Why en præcis beskrivelse af, hvad du og din organisation får ud af at nå målet. For vi opnår kun lyst og glæde ved at nå målene, når vi har et stærkt Why.

Vil du vide mere, kan du læse min kollega Mortens indlæg ’What, Why, How’ her 

Men lad os tage et eksempel, der viser, hvad vi mener:

 

Jeg er løber og har opbygget det fundament, der forbedrer mine forudsætninger ved at træne sammen med andre løbere og spørge dem til råds. Jeg er også begyndt at bruge pulsur, så jeg kan tracke min effektivitet. Målet for mit fundament er at opnå en større viden om løb, restitution og kost.

Jeg bruger forskellige strategier for at styrke min vilje. Fx sætter jeg delmål og konkurrerer mod andre. Jeg er bevidst om mit formål med at blive bedre, da det sætter mig i en positiv mental tilstand. Jeg tænker altid på, at min krop bliver stærkere for hver løbetur. Selv de ture, hvor jeg ikke er så hurtig eller dem, hvor det ikke går så let.

 Alle ture styrker mig og ikke nok med det: Når jeg holder et højt aktivitetsniveau, stiger min vilje og motivation også.

 En vigtig pointe er, at de resultater jeg skaber i dag, er et produkt af aktiviteter, vilje og fundament i fortiden. Den tid jeg kan løbe 5 kilometer på i dag, er et resultat af min tidligere træning.

I virksomheder og organisationer bruger vi meget energi på at se på vores resultater. De er også meget vigtige, men hører til fortiden – så vi kan ikke nødvendigvis bruge dem til så meget, når det gælder de resultater, vi skal skabe i fremtiden.

I stedet bør vi bruge mere tid på at sætte mål for aktiviteter, vilje og fundament. Det er her, der ligger potentiale!

Gør du det, vil du som leder være på forkant. Og så er vi tilbage ved kollegaen fra indledningen. Resultater er bare kølvand.

De bedste ledere sikrer resultater ved at identificere de tre faktorer, der baner vejen hen imod dem. De er med andre ord proaktive frem for reaktive. Og det kan du også være.

Så god fornøjelse med at sætte – og nå – de rigtige mål!

Vil du lidt mere i dybden med din målstyring? Så kan du tilmelde dig vores gratis seminar ”Salgsledelse i en digital tidsalder” her

Rasmus Studstrup

Rasmus Studstrup