Styrk salgstræningen og giv hele organisationen en stærkere krop

Den rigtige træning er også forskellen mellem godt og fantastisk i salg og service. Ustruktureret eller manglende træning betyder fald i lukkeraten på 20%, mens struktureret, vedvarende træning øger lukkeraten markant

Mads Winther, Intenz FZE

Mads Winther, Intenz FZE

Salg er en disciplin, der skal trænes. Både for at bevare og styrke muskelmassen, men også for at sikre, at hele salgsorganisationen arbejder i samme retning.

Det kan sammenlignes med et fodboldhold med to dygtige angribere. De kan være i nok så god fysisk form, men hvis de løber de forkerte steder hen, får holdet ikke succes. Det kan også være, kondien ikke er, hvad den har været, men at rutinen gør, at de står de rigtige steder, når bolden lander i feltet. Det kan give point på den korte bane, men hvis de 2 angribere bliver skadet eller solgt, kan holdet ikke løse opgaven – gevinsterne har været afhængige af de to angriberes evner snarere end en holdindsats. 

På samme måde kan det ironisk nok være en akilleshæl for en virksomhed at have en gruppe sælgere, som er dygtige, men som kører en lone wolf” stil. Hvis salgsstyrken ikke er en del af fællesskabet og arbejder i tråd med virksomhedens strategi, er det sælgerens dagsform, der er afgørende for, om salget fungerer eller ej. Og hvis formen dykker eller kontakterne tørrer ud, er der ikke et strategisk fundament at falde tilbage på. 

Den rigtige træning er også forskellen mellem godt og fantastisk i salg og service. Ustruktureret eller manglende træning betyder fald i lukkeraten på 20%, mens struktureret, vedvarende træning øger lukkeraten markant – det koster altså dyrt at træne forkert. 

6 trin til effektiv salgstræning

Vi har lavet en tjekliste med 6 trin, som du bør forholde dig til, når du skal forberede træningen af din salgsorganisation og eventuelt indgå i et samarbejde med en leverandør af salgstræning. 

1 / Du skal definere klare mål for udvikling

Ikke kun resultatmål, men adfærdsmål. Målsætninger er altafgørende. Uklare mål eller opstilling af for mange mål på én gang kan medføre, at du bruger en masse ressourcer uden at få resultater. 

2 / Du skal sikre dig, at lederne er med

Lederne er afgørende for at træne og vedligeholde udviklingen. Lederne har to primære opgaver: At være sparringspartner for sælgerne, som skal trænes, og at tage ansvar for at fjerne de barrierer, der kan vanskeliggøre sælgernes hverdag.

Gratis viden og værktøjer 
Vi har aldrig delt det før 
Der er 100’vis af håndtag at trække i og knapper at skrue på for at lykkes med at omstille salget til kundernes nye måder at købe på.
 
Du får ALT vores bedste indhold i form af guides, læringsvideoer, værktøjer og hands-on øvelser til at få varmere leads, lukke flere salg og skabe en mere effektiv salgsorganisation – og vi holder dig opdateret når vi tilføjer nyt indhold som hjælper dig med at øge salget.
 

3 / Du skal sikre dig, at den valgte træningsmetode passer til jeres virksomhed og strategi

Træningsmetoden skal afstemmes med virkeligheden. Det er afgørende, om I er i gang med at træne til et 5-kilometerløb eller et maraton. 

4 / Du skal vurdere, hvordan jeres strukturer og processer understøtter udviklingen

Virksomhedens strukturer og processer skal være sælgernes ven – de interne informationsstrømme skal designes, så sælgerne har adgang til den viden, de skal bruge, når de skal bruge den.

5 / Du skal sørge for, at træningen er tilrettelagt, så den bliver kontinuerlig - og helst digital

Glem alt om en hurtig effekt – det, I har brug for, er en blivende effekt, og det får I nemmest ved en kontinuerlig indsats. Helst ved hjælp af digitale hjælpemidler, som muliggør mere personaliseret og motiverende træning.

6 / Du skal vælge en leverandør, der kan sikre et nemt og forståeligt fælles sprog

En fælles indsats med et fælles udbytte kræver et fælles sprog. Sørg for, at træningen sikrer, at alle ved, hvad der tales om, så vigtige ting ikke tabes på gulvet på grund af misforståelser. Det skal din leverandør kunne sikre, så stil roligt store krav.  

Disse 6 punkter har vi uddybet i vores guide “Styrk din salgstræning – 6 trin til at opnå den største effekt”, som du kan få adgang til her.

Mads Winther, Intenz FZE

Mads Winther, Intenz FZE

Få adgang til alt vores indhold til at skabe mere salg ​

Du får blandt andet adgang til:
 

✔ +10 webinarer med konkrete råd og værktøjer til hvordan I udvikler og øger salget på kort og lang sigt 

✔ Guides udgivet i samarbejde med salgsforskere, som viser dig hvordan I får en mere effektiv salgsorganisation 

✔ En stor pakke med læringsvideoer til salgsledelsen, som flytter jeres sælgeres resultater 

✔ Hands-on træningsøvelser som styrker jeres salgsfærdigheder i samtlige faser af kundemødet 

✔ Adgang til analyser som giver dig svar på, om I bruger de mest effektfulde metoder og værktøjer i salget (udarbejdet af en salgsforsker) 

✔ Plus flere ressourcer til at hjælpe dig med at styrke salget (og vi tilføjer løbende mere indhold) 

 gratis 7 dages online challenge

Mads-

Klar til at vinde flere salg med en B2B salgs-playbook?

Kom med på vores gratis 7 dages e-mail challenge om salg, hvor du lærer at:

  • Bruge nye metoder fra salgsforskning til at øge salget 
  • Bygge en B2B salgs-playbook som gør jeres salg mere effektivt 
  • Skabe sammenhæng mellem strategi, taktikker og salgsadfærd 
  • Eksekvere salgs-playbook’en og skabe nye vaner i salget

 gratis 7 dages challenge

Mads-

Klar til at vinde flere salg med en B2B salgs-playbook?

Kom med på vores gratis 7 dages e-mail challenge om salg, hvor du lærer at:

  • Bruge nye metoder fra salgsforskning til at øge salget 
  • Bygge en B2B salgs-playbook som gør jeres salg mere effektivt 
  • Skabe sammenhæng mellem strategi, taktikker og salgsadfærd 
  • Eksekvere salgs-playbook’en og skabe nye vaner i salget