Måling

Fokusmåling

Fokuser på maks. 3 mål – ellers når du ingen af dem. Kender du det? I har gang i en million projekter, idéer og nye tiltag, og I løber lige stærkt efter det hele. For det er jo alt sammen vigtigt, ikke! Og når deadline rammer jer … ja, så har I faktisk ikke eksekveret noget af det.

Denne ubarmhjertige sandhed er dokumenteret i bogen ’The 4 Disciplines of Execution’. Her viser studier af tusindvis af virksomheder, at når vi fokuserer på for meget, så opnår vi ganske enkelt mindre.

Where focus goes, energy flows…

Fokusmåling er et effektivt værktøj, som giver jer svar på, om I er på rette vej. Det viser jer med stor præcision, hvor I bør sætte ind for at nå jeres strategiske mål. Og nej, vi taler vi ikke (kun) KPI’er. Vi måler derimod på den adfærd, der skal til for at skabe de resultater, I ønsker jer – og hvad der ligger bag den adfærd!

Mål det rigtige – rigtigt

Fokusmåling måler forandringerne – der hvor de sker og i realtid. Derfor giver den jer løbende svar på, om I er på vej til at nå jeres mål, og om I flytter jer i den rigtige retning. For hvorfor vente 6 – 9 – 12 måneder med at finde ud af om adfærden er på vej i rigtige retning? Det handler i al sin enkelhed om at analysere de faktorer, der fortæller, om I skaber den ønskede adfærd.

De faktorer er illustreret i værktøjet Balanceret Målstyring, som “balancerer” 4 niveauer:

 

RESULTAT:
De store mål som salg, omsætning, nye kunder, andele, kundetilfredshed mv.

AKTIVITET:
Den konkrete adfærd, der skal skabe resultaterne.

VILJE:
Den vilje der skal være til stede for at gennemføre aktiviteterne i rette kvalitet og adfærd samt sikre korrekt adfærd.

FUNDAMENT:
Den viden, holdninger og færdigheder der skal være til stede for at aktiviteterne gøres med effekt.

 

 

Resultater, vi kan måle i dag, beror på fortidens aktiviteter, vilje og fundament. Vil I vide, hvilke resultater I kan forvente i fremtiden, skal I derfor måle på de aktiviteter, vilje og fundament, der er tilstede i dag.

 

Hvad får I ud af fokusmåling?

Hvad får I ud af fokusmåling?

  • Forankring af nye vaner da fokusmålingerne gennemføres løbende og fastholder fokus på nye rutiner og ny adfærd.
  • Større holdånd i organisationen fordi I får et fælles sprog og ved, hvordan I når i mål sammen.
  • Værdi for pengene fordi det sikrer, at I gør de rigtige indsatser og derved kommer hurtigere i mål.
  • Nem måde at få et øjebliksbillede, da en fokusmåling indeholder få spørgsmål, som medarbejderne hurtigt kan svare på.
  • Stort engagement da medarbejderne kender deres rolle og ved, hvad der skal ske, hvorfor det skal ske, og hvordan det skal ske.
  • Et stort indblik i organisationen da fokusmålingen giver et billede af, hvor I står i forhold til at nå jeres mål.

 

Er du blevet nysgerrig på, hvordan I når jeres mål, så tilmeld dig vores seminar “Eksekvering – nøglen til succes”, der afholdes i både Lyngby og Aarhus. LÆS MERE og tilmeld dig her

 

 

DEL