Kom ned i gear – og nyd HELE din ferie

Sommerferien lokker lige om hjørnet – og du trænger sikkert også til at koble fra. Men ofte bruger vi flere dage på at ryste travlheden af os og komme ned i gear. Her får du en håndfuld gode råd til at få fuld valuta fra første feriedag.

Uafsluttede opgaver, ubesvarede mails, manglende overleveringer ….
Der er masser af stressfaktorer, der kan hindre dig i at komme ned i tempo, selvom du sidder ved poolen klar til at nyde den ferie, du så rigeligt har gjort dig fortjent til.

Mange af os vil opleve, at hjernen fortsat er i ’performance-mode’ flere dage inde i ferien – vi vågner tidligt, drømmer om arbejde, tjekker mails og gennemgår mentale tjeklister. Og det er altså ikke ferie!

Præcis som kroppen har behov for restitution efter hård træning, så har hjernen også behov for hvile og afveksling – og ferien er den oplagte mulighed. Og du kan faktisk selv gøre flere ting, der hjælper den på vej.

Intenz

1. Få afsluttet godt på jobbet

Inden du går på ferie, skal du forsøge at få afsluttet de opgaver, der kan stjæle dit nærvær og din opmærksomhed. Er det ikke muligt, så overdrag dem til kolleger, som du ved kan håndtere dem tilfredsstillende. Kan opgaverne vente, til du er tilbage på job, kan du i stedet lave en mental p-plads til dem.

Notér alle dine tanker og idéer så detaljeret, at du ved, at du nemt kan tage fat på dem efter ferien. Dukker der tanker op i løbet af din ferie, kan du gøre det samme – skriv dem ned, så de er parkeret og vend tilbage til dem, når ferien slutter. Det lyder simpelt, men det virker – og det vil også komme dine nærmeste til gode.

2. Find ro og nærvær

Går du på ferie i ”performance-mode”, kan du ikke være nærværende, og du slapper ikke rigtigt af. Men du kan selv bane vej for, at roen kan falde på dig:

Bryd rutiner
Skift scenen for at bryde dine daglige rutiner: Spis noget andet til morgenmad, klæd dig i andre farver, sluk telefonen, børst tænder med den anden hånd, læs papirbøger i stedet for at se Netflix, prøv cykling, hvis du plejer at løbe osv. Det hjælper dig alt sammen til at skærpe dit nærvær.

Brug naturen
Der er videnskabeligt belæg for, at naturen har en positiv indvirkning på vores psyke. Gå en langsom tur – ikke for motionens, men for afslapningens skyld. Brug dine sanser: Mærk græsset under dine bare fødder, føl barken på træerne eller lad dig gennembløde af sommerregn.

Gi’ et ekstra kram
Holder du ferie med andre, så grib muligheden for at kom tættere på hinanden. Berøring udløser oxytocin, der også kaldes kærlighedshormonet. Det udskilles, når vi kysser, krammer og rører ved hinanden og bruger tid sammen med dem, vi holder mest af.

3. Meditér –  giv hjernen en pause

Uanset om du er rutineret, nybegynder eller skeptisk – så er regelmæssig meditation ekstremt gavnligt. Det sænker hjerterytmen, mindsker stress, øger empati og indvirker positivt på bl.a. selvfølelse, hukommelse og fordøjelse.

Meditation handler om at styre din opmærksomhed – og for mange er det lettere sagt end gjort. Er det svært for dig, kan du tage teknologien til hjælp. Den brugervenlige app ’Headspace’ tilbyder en enkel 10 dages guide, der får dig godt i gang. Og hvorfor ikke begynde allerede inden ferien?

 

Headspace har også lavet en lille video, der på ca. 1 minut forklarer, hvordan meditation fungerer: 

 

4. Træk vejret!

I en travl hverdag glemmer vi ofte at trække vejret rigtigt. Faktisk udgør ilten i vores indånding 90% af den energi, der nærer vores celler. Og jo bedre vores celler ilter, jo sundere er vi.

Derfor får du her en lille åndedrætsøvelse at gå på ferie på. Den tager få minutter og kan udføres når og hvor som helst, du trænger til en pause:

Vejrtrækningsøvelse – kom ind i nuet:

  • Sæt dig behageligt med rank, men afslappet ryg.
  • Læg højre hånd på maven og venstre hånd på brystet.
  • Træk vejret ind gennem næsen.
  • Mærk, hvordan indåndingen først fylder maven, og så brystet.
  • Ånd langsomt ud, og mærk først venstre, så højre hånd sænke sig.
  • Hold en kort pause før næste indånding – det er vigtigt!
  • Gentag det hele forfra 10 gange.

Det er forskelligt, hvad der får os ned i gear, men her har du fået et par forslag, som vi har gode erfaringer med. Tag hvad du kan bruge, og hvad der virker for dig. Vi vil blot ønske dig en rigtig god og afslappende ferie med masser af glæde og nærvær!

DEL

Ønsker du at vide mere

Joan er konsulent og har arbejdet med ledelse og udvikling af mennesker, teams og virksomhedskultur siden 2004.

Joan Morberg – Konsulent
Tlf. +45 22 12 22 34
E-mail jmo@intenz.com