Men hvad gør medarbejdere lykkelige?
Undersøgelsen identificerer en række ’drivere’, der afgør om medarbejderne opfatter sig som lykkelige og passionerede i forhold til deres arbejde. Og dem får du her:
1/ Mål og indsatser
De medarbejdere, der scorede højest på produktivitet, arbejder efter klare mål og med gode beskrivelser af, hvordan de når dem. Det er medarbejdere, der tager fat om de problemer, der hindrer dem i at nå målene, og de beder om hjælp til at løse dem. Samtidig oplever de at få konstruktiv feedback og personlig anerkendelse fra deres ledelse.
2/ Høj motivation –her og nu
De produktive medarbejdere løser opgaver, de er gode til og har muligheden for at prioritere og effektivisere deres eget arbejde. De får ansvar, der modsvarer deres kompetencer og styrker – og resultatet er en høj evne til at fastholde motivation og modstandsdygtighed.
3/ Stærk følelse af at passe ind i kulturen
Lykkelige og passionerede medarbejdere føler, at de passer ind i jobbet, medarbejderstaben, kulturen og værdisættet. De oplever gennemsigtighed og plausible argumenter, når der træffes beslutninger og laves ændringer, der vedrører dem.
4/ langsigtet engagement
Moderne medarbejdere vil opleve, at de bidrager til noget mere værdifuldt end økonomiske resultater. Derfor er det vigtigt, at involvere dem i strategien – især hvis man vil tiltrække og fastholde medarbejdere fra Millennial-generationen.
5/ Stærk følelse af selvtillid
De mest produktive medarbejdere har tillid til deres egne evner og resultater. Det øger deres beslutningsdygtighed, risikovillighed og lyst til at handle og gør dem både hurtigere, bedre og billigere end deres mindre glade kolleger.
Langt det meste af tiden sidder folk i deres ”silo” og løser operationelle opgaver – og sådan må det jo nødvendigvis være. Men hvis man oven i det kan identificere de 5 vigtigste nøglesituationer, hvor min leverance skal spille sammen med andres, så begynder vi at kunne gå fra noget abstrakt til noget mere håndgribeligt. Vi hverken kan eller skal samarbejde på tværs hele tiden, men lad os starte med at finde ud af hvornår.
Så kan man begynde at lægge en plan for de nøglesituationer, og hvordan samarbejdet skal se ud.
Et af de største problemer med samarbejde på tværs er, at snakken ofte bliver på skåltale niveau. Det bliver generelle hensigtserklæringer med opfordringer til at ”række ud”, ”se til siden”, ”skabe synergier” (Indsæt selv andre vendinger du har hørt fra din direktør)
Derfor er det afgørende at definere de nøglesituationer, hvor samarbejdet skal finde sted.
Denne metode kan bruges både når det tværgående samarbejde skal finde sted på individniveau, teamniveau, afdelingsniveau osv.
Alt i alt er samarbejdet på tværs en af det største knuder der skal løses i mange virksomheder. Men der skal investeres i det. Det kommer ikke af sige selv. Det kræver tid, fokus, og godt ledelsessamarbejde. Hvis ikke lederne fra afdelingerne samarbejder godt, kommer det heller ikke til at ske mellem deres afdelinger. Trapperne skal vaskes oppe fra!
Når virksomheder ikke lykkes med det, koster det penge, energi, og i sidste ende medarbejdere.
Jo tak. Så hvad kan du gøre?
Den begavede leder kan selvfølgelig godt regne ud, at det bl.a. handler om at sætte klare mål, give konstruktiv feedback og skabe gennemsigtighed i beslutningsprocesserne. Lidt sværere er det måske at afstemme kulturen, at kommunikere værdierne og at sikre det langsigtede engagement og følelsen af at bidrage til noget meningsfyldt. Men det er der råd for.
Hos Intenz mener vi ikke bare, at det er sympatisk og lukrativt at gå efter lykkelige medarbejdere. Vi tror så meget på det, at det udgør grundlaget for hele vores filosofi og metode. Både når det gælder vores kunder og os selv.
Og kaster du et blik tilbage til analysens resultater med de meget lovende procenter – så er der altså noget at gå efter. For mens de mest lykkelige medarbejdere er produktive i 78% af deres arbejdstid, så ligger de mindst lykkelige og roder på en produktivitet på 41%.
Vi tager gerne en uforpligtende snak med dig, hvis du vil arbejde målrettet og dokumenteret med dine medarbejderes glæde og passion. Vi tør godt love, at det også vil få dig til at smile mere.