Sådan skaber du et stærkt fundament for sælgerudvikling
Med udvikling af sælgernes salgsfærdigheder, kan vi udvikle salget og styrke resultaterne.

Rasmus Åradsson

Salg er den vigtigste forudsætning for de fleste virksomheders succes. Her skabes fundamentet for resten af virksomheden. Der skal nye kunder til, og eksisterende kunder skal fastholdes. Konkurrencen bliver hårdere år for år. Sælgerne presses på ekstra serviceydelser og på rabatter.
Hvornår har du sidst trænet dine salgsfærdigheder?
Et paradoks til dette er, at de fleste sælgere ikke udvikler sig i takt med de øgede krav til salget. Holdningen er ofte, at “jeg har erfaringen”, og det betyder åbenbart, at sælgeren ikke behøver hverken at udvikle sig, træne sine salgsfærdigheder eller udnytte sin tid mere effektivt. Heldigvis for de fleste virksomheder, tænker konkurrenterne jo også sådan, så kundebearbejdningen er lige mangelfuld. Du har nok hørt indvendingen fra sælgerne “Jeg har været på salgskursus engang – trin 1, 2 og 3” . Men det relevante spørgsmål er vel: Hvor længe er det siden? Hvad og hvor meget bruger du af det, du lærte? Hvornår og hvordan har du sidst bevidst trænet på at dygtiggøre dig i de enkelte salgsdiscipliner?
I Intenz arbejder vi målrettet på at forbedre sælgernes salgsfærdigheder. Vi giver her et kort overblik over de 11 områder vi arbejder med inden for træning af sælgerne.
1 / Effektivitet i salgsprocessen
Hvordan skal kvaliteten være i hver fase af salgsprocessen, og hvor skal I blive dygtigere for at levere den rigtige kvalitet? Vi udarbejder sammen med jer retningslinjer for en god salgsproces, så der kommer bedre resultat i de enkelte faser, bedre hitrates og dermed større salg.
Vi sikrer derfor følgende færdigheder:
- Overblik over samlet proces
- Forståelse for delelementer
- Ejerskab for proces og metode
- Bedre forberedelse i alle faser
2 / Træning af live cases
Træning er en nødvendighed for at blive en skarp sælger. Teori og forståelse skal omsættes til adfærd. På de enkelte cases vil mål, argumenter og indvendinger blive drøftet, hvorefter de forskellige cases trænes med god dialog og fokus på udvikling. De bedste eksempler tages frem for at få kørt nye vaner ind, så de sidder på rygraden, når sælgeren sidder over for kunden.
Målet er derfor, at:
- Sælgerne får omsat viden til færdigheder
- Sælgerne lærer at bruge den udarbejdede salgshåndbog – argumenter og spørgsmål
- Sælgerne får styrket selvtillid ved anvendelsen af det lærte