Sådan vælger du den rigtige samarbejdspartner til at øge jeres salg
Det er nemt at hyre en eller flere konsulenter. Den svære del er at vælge dem, som gør det til en god investering
Michael Kaalby Mortensen
Det er nemt at hyre en eller flere konsulenter til at udvikle og træne salgsstyrken.
Den svære del er at vælge dem, som gør det til en god investering. For det er dyrt at vælge forkert.
Derfor får du her en struktur til, hvordan du kommer godt gennem din beslutningsproces om valg af samarbejdspartner. Vi kommer ind på, hvilke klassiske fejl du skal undgå, og hvordan du får mest mulig værdi ud at samarbejdet med en ekstern partner.
Men lad os starte ved begyndelsen.
Kend dine mål og ønsker
Alle der kan hjælpe jer med salgsudvikling og træning, har forskellige spidskompetencer og fordi salg i dag er mere komplekst end nogensinde, er det umuligt at være specialiseret på alle områder af salgsudvikling.
Så selvom mange nok vil påstå, at de kan ”hele pakken” fra udarbejdelse af salgsstrategi, kortlægning og justering af processer i salget til at skabe den nødvendige adfærd, så er de typisk kun specialister på et par af områderne. Derfor er første step for dig at finde frem til målet for salgsudviklingen og blive konkret på, hvad du ser en ekstern partner skal hjælpe med, og hvad de skal excellere i.
Salgsudvikling og træning har oftest til formål at skabe resultatforbedringer som fx. øget salg, holde på kunderne, få nye kunder etc. Når vi skriver ”oftest”, er det fordi det ikke sjældent sker, at salgstræning igangsættes uden formål. Simpelthen fordi ledelsen ønsker at gøre noget for sælgerne.
Det lyder jo både logisk, ligetil og lidt banalt, men ofte er mål og udgangspunkt begge ukendte eller vagt formuleret. Derfor start med at konkretisere jeres ønskede mål og den adfærd, det kræver at nå målene. Det vil gøre det nemmere for dig at kommunikere, hvad du forventer af resultater og hvad en ekstern partner skal kunne bidrage med, for at I når jeres mål og ønsker.
Samtidig vil du kunne spotte, om en potentiel samarbejdspartner mener de kan alt selv, eller om de har modet og modenheden til at erkende deres “huller” i kompetencerne, og hjælpe dig med at finde de rigtige partnere til at supplere dem.
De nye vindere af B2B salg
Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.
Vi dykker ned i hvordan:
- Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide
- Omnichannel salgstilgange vinder
- Sælgerne undgår at blive irrelevante
- Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget
- Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig
3 ting de bedste kan inden for salgsudvikling og træning
Nu hvor du har styr på mål og ønsker, er det tid til at stille skarpt på, hvad du bør undersøge, før du vælger en ekstern partner til salgsudvikling eller træning. Hvad gør de bedste, og hvad kendetegn skal du kigge efter?