Sales Operating Model
Grundlaget for den kommercielle organisation
En Sales Operating Model indeholder beskrivelser af strategi og taktik til, hvordan salg gennemføres med størst effekt i jeres organisation.
På den måde er en Sales Operating Model en guideline til at træffe beslutninger og er fundamentet for eksempelvis bedre onboarding, udvikling, feedback, sparring og fungerer som et redskab, der etablerer en fælles måde at tænke og drive salg på.
Med en Sales Operating Model får I konkrete beskrivelser af:
- Salgsproces: Hvad skal vi gøre, og hvornår gennem kunderejsen, så vi gør det let for kunderne at købe?
- Salgsstruktur: Hvordan organiserer vi salget? Hvordan gør vi salgsprocessen effektiv gennem brug af værktøjer, data og systemer?
- Salgskultur: Hvilken viden, hvilke færdigheder, indstillinger og adfærd er nødvendige for at lykkes? Hvordan skal vi lede salget?
Eksempel på indhold i en Sales Operating Model
Salgsstrategi
- Salgsfilosofi
- Målsætninger & KPI'er
- Kunderejsen
- Segmentering
Salgsproces
- Salgsproces
- Customer succes proces
- KAM planer
- Organisering & ansvar
Salgsledelse
- Salgsstyring
- Pipeline Management
- Møderytmer
- Salgsstyring
Salgskompetencer
- Kompetencer
- Mødestrukturer
- Email-skabeloner
- Tilbudsgivning
En proces indeholder typisk 4 steps
01
Analyse
Indsamling og analyse af nuværende salgsproces, kunderejse og salgsdata. Herudover gennemfører vi ofte interviews internt i salgsorganisationen eller med jeres kunder.
02
Afrapportering og prioritering
Afrapportering og workshops, hvor vi sammen prioriterer og skaber enighed om,
hvad jeres Sales Operating Model skal indeholde.
03
Produktion af Sales Operating Model
Vi producerer udkastet til jeres Sales Operating Model, og efterfølgende samskaber
vi den i tæt dialog med jer, eksempelvis gennem workshops.
04
Rapport
Efter workshoppen modtager I en komplet rapport med en beskrivelse af jeres
nye Sales Operating Model med konkrete, skræddersyede guidelines til,
hvordan I driver jeres salg fremadrettet.