Skab de bedste salgsresultater med de rette forudsætninger
Hvordan ser rammerne for at skabe gode salgsresultater ud i jeres organisation? Få svaret i vores gratis salgsanalyse.
… eller book 40 minutters gratis online sparring om jeres salg.
BankNordik er en full-service bank med filialer på Færøerne og Grønland. I mere end 100 år har banken leveret finansielle tjenester til færøske og grønlandske kunder — både privat og erhverv. I dag er BankNordik en moderne nordisk bank, der har nøgleordene kompetence, engagement og proaktivitet i fokus.
I foråret 2023 henvendte Turið F. Arge (CEO, BankNordik) sig til os, efter hun netop havde overtaget direktørposten. Efter mange år som en del af ledelsen ønskede hun hjælp til at kaste et nyt blik på organisationen på to særligt to områder.
Hun ønskede at styrke og samle ledergruppen i højere grad — og på den anden side ønskede hun at opdatere mission, vision og værdier, så de passede til organisationen i dag og skabe en klar retning og identitet for hele organisationen.
Et af de største fokuspunkter i udviklingsprocessen var involvering af både ledergruppen og resten af organisationen.
Og faktisk greb vi processen anderledes an end normalt for at involvere organisationen mest muligt og sikre stærk forankring.
For at nå i mål har vi sammen arbejdet med:
Det første skridt var at opdatere mission, vision og værdier. Dem, der er afgørende for at få mennesker til at føle, at de er sammen om noget meningsfuldt.
Mission og vision blev udviklet gennem et tæt samarbejde med koncernledelsen i BankNordik. Der blev afholdt workshops, hvor vi sammen drøftede: Hvordan ser fremtiden ud? Hvor skal vi hen sammen? Hvem vil vi gøre en forskel for?
For værdierne valgte vi en anderledes tilgang. Vi brugte en bottom-up proces og vendte det hele på hovedet. I stedet for at det var ledelsen, der skulle nå frem til værdierne, startede vi processen med medarbejderne. Dem, der mærker det til dagligt.
Vi foretog fokusgruppeinterviews med udvalgte medarbejdere på tværs af organisationen med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad kendetegner BankNordik, når vi er allerbedst?
Det blev til værdifulde indsigter, som vi samlede i en rapport og drøftede med mellemlederne på en workshop, inden ledergruppen kom på banen og kom frem til de enkelte ord og værdier ud fra forarbejdet.
Undervejs var dialoger med til at forme fremtiden for lederteamets lederskab og adfærd. Samtidig åbnede vi op for en teamproces med målinger for at vurdere teamets performance, initiere tiltag for at styrke ledergruppen og gøre den mere sammentømret.
Resultaterne viste, at samarbejdet var helt okay, men at der var nogle steder, samarbejdet kunne forbedres. Det var især på områder som at hjælpe hinanden, kendskab til hinanden og skabe mere effektive mødestrukturer.
Det blev udgangspunktet for processen med at styrke teamet. Den første workshop tog udgangspunkt i spørgsmålet: “Hvor vil vi gerne hen som team?”. Denne workshop skabte fokuspunkter for teamet, som vi løbende arbejdede med til virtuelle catch ups og fysiske workshops.
Og hvordan er det gået?
BankNordik fortsætter arbejdet med at implementere mission, vision og værdier i organisationen, og ledergruppen har vist stort engagement i at sikre, at de bliver en del af hverdagen.
Vigtigst af alt? Både ledere og medarbejdere kan genkende sig i missionen, visionen og værdierne, og der har ikke været modstand mod arbejdet. Alle har følt sig involveret — måske fordi medarbejderne har været involveret gennem hele processen?
Det har været en inspirerende proces, hvor vi har haft fokus på at udvikle både ledergruppen og mission, vision og værdier. Målet har været at skabe en effektiv organisation med en sammentømret ledergruppe og fælles identitet i organisationen.
Medarbejderne har spillet en central rolle i at definere BankNordiks værdier, og vi har afholdt spændende workshops, hvor mission, vision, værdier og ledergruppens fremtid blev drøftet.
Resultaterne? En sammentømret ledergruppe, stærkere samarbejde og en fælles identitet, hvor de strategiske guideline genkendes af både ledere og medarbejdere og skaber mening. Endda uden modstand — måske fordi der har været et stort fokus på involvering gennem hele processen.
Tak for et godt samarbejde, BankNordik.
Hvordan ser rammerne for at skabe gode salgsresultater ud i jeres organisation? Få svaret i vores gratis salgsanalyse.
… eller book 40 minutters gratis online sparring om jeres salg.
Få løbende indblik, viden og konkrete redskaber til at skabe en salgsorganisation, der er værd at investere i. Nøgleordene er adfærd, mindset, vaner, strategi, ledelse og salg. Vi deler kun, når vi er overbeviste om, at det er din tid og opmærksomhed værd.