Kommerciel strategi
Fra strategi til handling
Den kommercielle strategi sætter retningen for, hvad vi ønsker at opnå, og hvordan vi når vores mål. Den skaber en klar retning for vækst og guider os i at træffe de rigtige beslutninger for at opnå succes.
Den rigtige salgsstrategi sikrer samtidig, at ressourcerne bruges klogere, og at der skabes endnu større værdi for både virksomheden og kunderne. Resultatet? Øget salg, mere loyale kunder og en markant stærkere position på markedet.
Derfor kan mange organisationer opnå bedre salgsresultater ved at justere deres kommercielle strategi fremfor alene at trykke speederen mere i bund eller lægge et par procenter på tallene.
Vi hjælper jer blandt andet med:
Analyse og indsigter:
Vi hjælper jer med at få nye indsigter i jeres marked, kunder og interne processer, så I har de bedste forudsætninger for at træffe de rigtige strategiske beslutninger.
Strategiudvikling og kommercielt setup:
Ud fra jeres muligheder og udfordringer hjælper vi jer med at udvikle en kommerciel strategi og designe et kommercielt setup, der gør jer i stand til at omsætte strategien til konkret handling.
Implementering og transformation:
Den gode kommercielle strategi og plan er intet værd uden adfærd, der bakker den op. Vi hjælper jer i alle dele af jeres implementeringsproces – såsom at være jeres strategiske sparringspartner eller facilitere workshops og træning på alle niveauer i jeres organisation.
Sammen finder vi blandt andet frem til:
- Hvorfra væksten skal komme i fremtiden, og hvilke mål der skal sættes.
- Hvad bør vi sælge og til hvem?
- Hvilke værditilbud skal vi kommunikere til udvalgte kunder/segmenter?
- Hvordan møder vi kunderne på det rigtige sted og tidspunkt i deres købsrejse?
- Salgskanaler og salgstilgang: Hvordan sikrer vi, at vi sælger med størst mulig effekt?
- Hvilke aktiviteter skal vi konkret starte eller stoppe med for at øge vores chancer for at lykkes med vores prioriteter?
- Hvad skal vi kigge efter for at få bekræftet, at vi gør det rigtige rigtigt?
- Hvordan bygger vi en skalerbar kommerciel organisation?
- Hvilke ressourcer og kompetencer kræver det at lykkes?
En proces indeholder typisk:
01
Analyse
Indsamling og analyse af nuværende salgstrategi, salgsproces og salgsdata. Herudover gennemfører vi ofte interviews internt i salgsorganisationen eller laver interviews med jeres kunder.
02
Strategiske målsætninger og aktiviteter
Afrapportering, dialog og workshops, hvor vi sammen prioriterer og skaber enighed om de strategiske målsætninger samt kortlægning af aktiviteter, vi konkret skal starte eller stoppe.
03
Rådgivning om det kommercielle setup
Sammen finder vi frem til, hvordan fremtidens kommercielle setup skal se anderledes ud – det kan eksempelvis være gennem design af en Sales Operating model eller Sales Enablement-initiativer.
04
Træning og transformation:
Ud fra jeres kommercielle strategi træner vi salgsstyrken og skaber de værktøjer, som gør jer i stand til at få maksimalt udbytte af salgsindsatserne.