Er jeres kultur gearet til forandring – eller forhindring?
Hvis kulturen ikke er klar til forandring, kan den underminere en ny strategi. Det tog ledelsen hos Brenntag Nordic konsekvensen af og udsatte implementering til fordel for udvikling. Og det betalte sig…
Camma Åstrøm-Andersen
Vi siger det lige igen: Forandring er et vilkår i nutidens – og fremtidens –erhvervsliv. Det harmonerer desværre rigtig dårligt med den menneskelige natur, og flere undersøgelser viser da også, at det ofte går galt. Det skyldes to primære årsager: Medarbejdernes modstand og lederens adfærd.
Men hvad nu, hvis vi kan teste organisationen og se, om den overhovedet er klar til forandring?
Modstand mod forandring …er menneskeligt
Hvis din organisation ikke jubler ved udsigten til en ny strategi, er I ikke alene.
Som mennesker er vi fra naturens side skeptiske over for nye ting. Vores hjerne er programmeret til at holde fast i det kendte – det vi oplever fungerer. Og det er samtidig forklaringen på, at 70 % af alle nye strategier fejler.
Forandringseksperten Rick Maurer har præsenteret et begreb, han kalder ”Wall of resistance”. Det beskriver de tre typer af naturlig modstand, man kan risikere – eller rettere forvente – at møde i forandringsprocesser.
Vi har illustreret Maurers tanker i nedenstående model, der viser de tre niveauer af modstand, der kan opstå, når en organisation præsentereres for en ny idé eller en forandring.
Rationel modstand:
”Jeg forstår ikke, hvad det går ud på! Hvorfor vi skal det? Og hvad det kræver af mig?”
Emotionel modstand:
”Jeg er utryg eller usikker på, hvad der kræves af mig – er jeg god nok? Skal jeg arbejde sammen med nye kolleger? Bliver der overhovedet plads til mig?”
Personrettet modstand:
”Jeg kan ikke lide dig” eller “Jeg har ikke tillid til at du kan løfte opgaven” – ’dig’ er her budbringeren af forandringen eller dem, som budbringeren repræsenterer – fx ledelsen eller hovedkontoret.
Ved enhver organisatorisk forandring vil der opstå en form for modstand – og det stiller krav til ledelse og kommunikation. Lederne skal fx være i stand til at identificere, hvilken form for modstand det drejer sig om, og efterfølgende håndtere den for at nå i mål.
Ser du og dine lederkolleger ens på tingene?
9 ud af 10 ledergrupper mangler alignment. Der er ikke et klart fælles billede af, hvor skal vi hen – og hvor er vi henne i dag
Med Culture Alignment analysen får du svar på, om I har et fælles billede af jeres kultur og den adfærd, som er afgørende for at lykkes.