Læring i virtuelle rammer
For over 20 år siden gjorde vi de første erfaringer med e-learning. Ambitionsniveauet og motivationen var høj, men de fleste initiativer kuldsejlede på manglende teknisk fundament. Men i dag er situationen helt anderledes, og de tekniske muligheder er på ingen måde en hindring – tværtimod.
Camma Åstrøm-Andersen
For over 20 år siden gjorde vi de første erfaringer med e-learning. Der er løbet adskillige tusind liter vand i åen siden, og de muligheder vi har i dag kan på ingen måde sammenlignes med de forsøg, der blev gjort i 90’erne.
Ambitionsniveauet og motivationen var høj, men de fleste initiativer kuldsejlede på manglende teknisk fundament – pc’er uden lyd, cd-rom-drev mangler, ingen eller meget langsom net-forbindelse. Men i dag er situationen helt anderledes, og de tekniske muligheder er på ingen måde en hindring – tværtimod.
I dag taler vi ikke så meget e-learning, men mere online undervisning og virtuel læring. Og nu skulle man tro, at vejen bare var banet for at undervisning, møder, kurser osv. foregår virtuelt. Men det har faktisk langt fra været tilfældet.
Vores ambition er (stadig), at meget træning og undervisning kan ske online. Og faktisk er der rigtig mange tilfælde, hvor det fungerer bedre online end ved fysisk fremmøde. Alligevel oplever vi ofte modstand mod tanken om online undervisning.
”Det er bedre at være sammen fysisk”, ”Vi kan ikke skabe samme dialog online, som når vi er sammen”, og andre indvendinger i den stil. Og måske har flere af vores konsulenter – som ELSKER at stå foran en gruppe mennesker og mærke energien og stemningen – også været en del af problemet.
Så skulle vi finde gaven i tiden med Covid-19 og lock-downs, så må det være det vanvittige spring alle har taget ind i en meget mere digitaliseret hverdag, hvor video-møder, online-undervisning, online-facilitering osv. er blevet en helt naturlig del af hverdagen for alle på tværs af generationer og dagligdag.
Man kan i høj grad tale om Sense of Urgency for rigtig mange – og hvis vi bare kigger på virksomheder, kan vi konstatere, at især salgsfunktioner har været meget hurtigt ude med at søge hjælp til at omstille deres salgsmøder til en virtuel verden. Og mange andre funktioner følger trop hele tiden.
Hvordan gør du ledelse til den drivkraft, der får jer hurtigere i mål?
6 moduler over 6 dage giver dig de 6 vigtigste værktøjer til at skabe bedre ledelse.
Du får indsigter i, hvordan du skaber mest muligt momentum og fremdrift på jeres mål – og hvordan du gør ledelse til den drivkraft, der får jer hurtigere i mål.
Fordele
Lytter man til medier og nyheder kan man godt blive smittet af deres sortsyn og søgen efter huller i osten. Og selvfølgelig ville vi da hellere været Covid-19 foruden. Men der er faktisk rigtig mange fordele at finde ved at vores verden er blevet mere digitaliseret.
Helt overordnet er de 2 vigtigste områder, hvor fordelene er meget håndgribelige;
- Miljø & omkostninger
- Effekten af læring
Miljø og omkostninger
Når vi taler miljø, kan vi alle kigge på vores rejseomkostninger for 2020. Det ligger nok omtrent på 1/4 af hvad vi plejer. Heri ligger bilkørsel, fly-rejser, færge, tog osv. Allerede i marts måned viste en analyse fra Carbon Brief, at de klimaskadelige udledninger i Kina er reduceret med en fjerdedel som et direkte resultat af virussen.
Oven i det kommer den tid, vi alle har sparet på transport. Det er, selv i et land som Danmark, mange timer sparet ved at vi ikke sidder i biler på kryds og tværs af landet dagligt, ventetid i køer, i lufthavne osv. Oveni alt det viser det sig også – ikke så mærkeligt alt taget i betragtning – at sygefraværet er faldet markant på alle arbejdspladser.
(Lektor Steen Navrbjerg, Forskningscenter for Arbejdsmarkeds – og Organisationsstudier, Sociologisk Institut Københavns Universitet).
Effekten af læring
Selvom miljøet ligger os stærkt på sinde, er det i denne sammenhæng ikke her, vi har den største fokus – eller mulighed for påvirkning. Det har vi til gengæld på alt der handler om læring, samarbejde, kultur, team-udvikling, kommunikation – interaktion mellem mennesker i det hele taget.
Så tilbage til spørgsmålet om læring kan foregå virtuelt.
Forskere i USA inden for Neuro Science har undersøgt effekten af online undervisning sammenlignet med classroom. Og det korte svar er – det er MERE effektivt… men det skal gøres rigtigt.
Når undervisningen er tilrettelagt ud fra forskningens viden om, hvad der bedst skaber læring, og det bliver omsat til den virtuelle verden, så opnår vi markante resultater. Og netop online mulighederne giver os adgang til at tilrettelægge undervisningen, så den følger anvisningerne. Et af trickene er nemlig, at det skal være mange korte touch points – og det er alt andet lige nemmere, når det foregår online. De færreste virksomheder bruger tid og penge på transport af folk for at give dem 50 minutters undervisning. Men det kan nemt lade sig gøre online.
Med inspiration fra MCI Global får du her 6 steps til at skabe god undervisning og træning online:
6 steps til at skabe god undervisning online
- Bryd indholdet ned i overskuelige portioner
- Skab tempo og variation
- Gør det relevant
- Overvej varighed og omfang
- Aktivér sanserne
- Skab den rette følelsesmæssige tilstand
1 . Bryd indholdet ned i overskuelige portioner
Vejen til at huske ting er, at det er brudt ned i mindre stykker. Vi kan som mennesker forholde os til ca. 7 stykker info, så begynder ting at forsvinde. Så med en overskuelig mængde info kan vi bedre lagre i langtidshukommelsen.
2. Tempo og variation
Igennem alle vores år i konsulentbranchen, har et af vores mantraer i vores undervisningen været: Tempo & variation. Vores hjerner kan klare 10-12 minutters fokus – online sandsynligvis endnu kortere – så skal der ske en ændring i scene, tempo, form o.lign. Og det kan fx være ved at stille et spørgsmål, vise en film o. lign. Alt sammen tips, der er nemme at overføre til online universet.
3. Gør det relevant
Det burde ikke være nødvendigt at fremhæve, men det er stadig lige så vigtigt. Undervisningen skal selvfølgelig være relevant – og relevansen skal være tydelig fra starten. Mit gæt er, at det er de færreste der søger på Youtube om, hvordan man skifter kæde på sin cykel, før de reelt står i situationen og har brug for det. Og så er læringskurven til gengæld stejl.
Så god læring bør komme som en kold Cola på en varm sommerdag. Som leder giver det fx rigtig god mening at lære om kommunikation og det at stille spørgsmål lige inden et statusmøde med en medarbejder. Men får du læringen 3 måneder før du skal bruge den, så er det med 99% sandsynlighed gået i glemmebogen.
Og det bringer mig elegant over til næste punkt:
4. Overvej varighed og omfang
I 1885 definerede psykologen Germann Ebbinghaus glemselskurven, som bygger på at folk glemmer 80% af det lærte materiale inden for 24 timer.
Så det gælder om at skabe et forløb med træning spredt over en længere periode, så hjernen kan lagre de nye ting. Og der er tid til at anvende og genbesøge det lærte imellem sessionerne. Less is more – som man siger.
Så sammenpakkede 3-4 dages kurser med over-load af input via envejs-kommunikation bør høre fortiden til (desværre ikke det jeg hører fra studerende på universiteter i DK!)
5. Aktivér sanserne
Når vores sanser og vores fantasi er aktiveret lærer vi bedre. Forskning viser, at undervisning der aktiverer 2 eller flere sanser fungerer bedre, end hvis det kun er én sans.
En dygtig underviser, der mestrer storytelling og kan iscenesætte læringen kreativt og dermed aktivere fantasien og forestillingen om lugt, syn, bevægelse vil skabe bedre resultater. Dynamik, involvering og entusiasme er naturligvis stadig et grundlæggende fundament for excellent læring.
6. Skab den rette følelsesmæssige tilstand
Det har længe været kendt – og nu også dokumenteret inden for hjerneforskning – at vi lærer bedre, når vi er i den rette følelsesmæssige tilstand. Frygt, nervøsitet, vrede, mindreværd og andre begrænsende følelser blokerer vores hjerner for læring, og ethvert forsøg vil være skønne spildte kræfter.
Et miljø af psykologisk tryghed, sjov, samspil, forbundethed og fællesskab vil på den anden side være utroligt fremmende for læringen – og den generelle følelse af fællesskab i læringssituationen.
Ser du og dine lederkolleger ens på tingene?
9 ud af 10 ledergrupper mangler alignment. Der er ikke et klart fælles billede af, hvor skal vi hen – og hvor er vi henne i dag
Med Culture Alignment analysen får du svar på, om I har et fælles billede af jeres kultur og den adfærd, som er afgørende for at lykkes.