Salg er på mange måder som hjertet i menneskekroppen. Alt går i stå, når det ikke fungerer. Jeg taler ikke om at salgsafdelingen er hjertet – men at salg som funktion er nøglen og omdrejningspunktet for virksomhedens succes.
Det er en markant forskel fra tidligere. For i dag er store dele af organisationen involveret i at udvikle og gøre salg muligt. Det stiller helt andre krav til at få succes med salgsudvikling og undgå at stå tilbage uden effekt.
Normalt vil en salgsorganisation, som skal sælge mere, gå direkte til at diskutere indsatser, mål, kampagner og salgskompetencer. Men undersøgelser viser, at det bedre kan betale sig at analysere og forstå en håndfuld afgørende områder for at sikre, at man træffer de rigtige valg og for at muliggøre de forandringer, der skal til for at styrke salget.
Øget omsætning, bedre effektivitet og større dækningsbidrag
I Danmark tester salgsforsker Karina Burgdorff Jensen Sales Enablement hos en gruppe B2B virksomheder indenfor forskellige brancher.
Resultaterne viser indtil videre øget omsætning (de testede virksomheder har øget deres omsætning med mellem 5 % og 23 % og har holdt dette i minimum 6 måneder), større dækningsbidrag, bedre effektivitet i salgsafdelingen og mere agilitet.
Hvad er Sales Enablement egentligt?
Du har måske hørt om Sales Enablement før. Der findes tre forskellige retninger af Sales Enablement.
Den første handler om teknologi og værktøjer og fokuserer på, hvilke digitale værktøjer, der kan skabe bedre salg.
Den anden handler om content – og har fokus på, hvordan marketing, budskaber og sælgere kan skabe bedre sammenhænge og storytelling, som kan skabe mere sammenhæng og dermed mere salg.
Sidst men ikke mindst er der Sales Enablement som strategisk metode til udvikling af salgsorganisationer.
Det er den sidste, du vil blive præsenteret for her.