Fælles identitet
Fælles DNA. Mission, vision, værdier. Purpose. Uanset hvad I kalder det, er det noget, der er gældende for hele organisationen. Det ligger helt centralt i modellen og er noget, der kan bruges af ledelsen som rettesnor. Det er nemlig nemmere at være leder i en organisation, hvor der er noget, der binder jer sammen. Noget, der lever stærkt, og som I er enige om. Selve kernen.
Spørgsmål: Hvad binder jer sammen?
Ledelsesfilosofi og ledelsesstrukturer
Omkring den fælles identitet ligger ledelsesfilosofier og ledelsesstrukturer.
I ledelsesfilosofien handler det om at have en fælles tilgang til ledelse med et klart billede af, hvilken form for ledelse I tror på. Det kræver en fælles forståelse, for ellers begynder lederne at lede ud fra deres eget perspektiv. De organisationer, der gør sig umage med at definere ledelsesfilosofier, skaber bedre forudsætninger for lederne, fordi det gør det nemmere at vide, hvad god ledelse er.
Spørgsmål: Hvad er jeres tilgang til ledelse?
Ledelsesstrukturer (eller af andre bedre kendt som ledelsesrytmer) drejer sig om at have nogle faste rutiner. Hvad er det kvalitative og kvantitative i ledelse, der bliver sat pris på? Et eksempel er 1 – 1 møder. Hvor mange, hvor ofte og hvad skal de indeholde? Så bliver det nemmere for lederne at gennemføre, fordi de ved, hvad de skal lede ud fra.
Spørgsmål: Hvordan ser jeres ledelsesstrukturer ud?
Topledelsens adfærd
Som topledelse skal I fremstå som en stærk enhed, der er enige og alignet i jeres budskaber. Tænk over, hvordan I bliver opfattet. Bliver I opfattet som en gruppe, der står skulder ved skulder — også i svære tider? Det er vigtigt, for det kan være svært at være leder i en organisation, hvor alle i topledelsen siger noget forskelligt, for hvad er så lederens rolle, og hvem skal lederen følge? Hvis topledelsen spiller på samme bane, er det nemt at afkode og efterligne spillestilen.
Spørgsmål: Hvor stærkt alignet er I i topledelsen?
Strategiske prioriteter
De strategiske prioriteter kommer i forlængelse af topledelsens adfærd. I skal have klare strategiske prioriteter, så lederne ved, hvilke strategiske prioriteter deres egne planer skal passe ind under, og hvad de skal arbejde efter. Ellers kommer lederne hurtigt til at arbejde efter egne prioriteter: “Hvad synes jeg er vigtigt lige nu?”. Derfor skal de strategiske prioriteter være tydelige og enkle, så lederne nemt kan skabe retning. For topledelsen handler det også om at foretage klare til- og fravalg, så lederne ikke bliver overvældede af opgaver.
Spørgsmål: Hvordan ser jeres strategiske prioriteter ud?
Lederfællesskaber
Det er nemmere at være leder, når der er andre ledere at sparre med. Derfor skal I skabe fællesskaber for jeres ledere. Selvom lederne sidder i forskellige funktioner, er der en ting, der går igen: Ledelse. Det kan lederne hjælpe hinanden med, fordi de ofte sidder med præcis de samme ledelsesudfordringer. Så har I gode strukturer, der hjælper lederne og bringer dem sammen i et fællesskab?
Spørgsmål: Hvilke lederfællesskaber har I?
Mandat
Som leder er det vigtigt at have mandat til at kunne udøve ledelse. Så spørgsmålet er, om lederne har det råderum, de har brug for, og om de egentlig ved, hvad deres mandat er. Hvad kan de selv træffe beslutninger om, og hvad kan de ikke? Ved at have klare mandater kan lederne fremstå troværdige og blive respekteret, fordi de undgår at blive sat i en dårlig position ved at deres beslutninger bliver overrulet af topledelsen. Det gør det nemmere – og mere effektivt – at være en god leder.
Spørgsmål: Hvordan har I defineret ledernes mandat?
Teknologi
Teknologi virker måske som et mere enkelt område, men det er alligevel vigtigt. Lederne skal have den teknologi, der skal til for at udøve ledelse — og det skal være nemt.
Spørgsmål: Har lederne adgang til den teknologi, der skal til for at udøve ledelse?
Tid
I mange organisationer er tid et stort emne. Det samme gælder for lederne. Har lederne den tid, de har brug for? Har de for mange opgaver i forhold til den tid, de har til rådighed? Er det tydeligt, hvad de skal bruge tiden på? Ofte bliver tiden brugt forkert, fordi lederne bruger for meget tid på operationelle opgaver. Derfor skal I skabe rammerne for, at lederne har tid nok til ledelse. Det afhænger både af, hvor mange opgaver de har, hvor stort et team de har, og hvor meget de skal rapportere til topledelsen.
Spørgsmål: Hvilke aftaler har I om prioritering af ledernes tid — og har de tid nok til ledelse?
Metoder
Når det kommer til metoder, er det afgørende at have metoder, der hjælper lederne. Det kan være templates, guides og playbooks. På den måde ved lederne, hvor de kan få inspiration til at gennemføre bestemte opgaver i stedet for, at de skal starte forfra hver gang. Så ved de præcis, hvad der skal til for at løse bestemte situationer. Det hjælper lederne — både ved at skabe ensartethed på tværs og ved at gøre det mere effektivt for den enkelte leder.
Spørgsmål: Hvilke metoder har I, som lederne kan læne sig op ad?
Mindset og kompetencer
Som den sidste er mindset og kompetencer. Den skiller sig lidt ud fra de øvrige, fordi det ofte er det, man kommer til at tale om, når ledelse skal udvikles. Mindset og kompetencer spiller selvfølgelig ind på mange af de øvrige områder. Men gør I nok for, at lederne har det rette mindset og de rigtige kompetencer? Det kræver, at I sætter udviklingsmål og har fokus på den kollektive ledelseskraft.
Spørgsmål: Hvad er niveauet for ledernes mindset og kompetencer i forhold til ledelsesopgaven?