11 ting sælgerne skal træne for at kunderne står i kø
Med udvikling af sælgernes salgsfærdigheder kan vi udvikle salget og styrke resultaterne.
Rasmus Åradsson
Salg er den vigtigste forudsætning for de fleste virksomheders succes. Her skabes fundamentet for resten af virksomheden. Der skal nye kunder til, og eksisterende kunder skal fastholdes. Konkurrencen bliver hårdere år for år. Sælgerne presses på ekstra serviceydelser og på rabatter.
Hvornår har I sidst trænet salgsfærdighederne?
Et paradoks til dette er, at de fleste sælgere ikke udvikler sig i takt med de øgede krav til salget. Holdningen er ofte, at “jeg har erfaringen”, og det betyder åbenbart, at sælgeren ikke behøver hverken at udvikle sig, træne sine salgsfærdigheder eller udnytte sin tid mere effektivt. Heldigvis for de fleste virksomheder, tænker konkurrenterne også sådan, så kundebearbejdningen er lige mangelfuld.
Du har nok hørt indvendingen fra sælgerne “Jeg har været på salgskursus engang – trin 1, 2 og 3”. Men det relevante spørgsmål er vel: Hvor længe er det siden? Hvad og hvor meget bruger du af det, du lærte? Hvornår og hvordan har du sidst bevidst trænet på at dygtiggøre dig i de enkelte salgsdiscipliner?
Her får du et overblik over de 11 områder du skal indarbejde i din træning af sælgerne.
1 / Effektivitet i salgsprocessen
Hvordan skal kvaliteten være i hver fase af salgsprocessen, og hvor skal I blive dygtigere for at levere den rigtige kvalitet? Hvem har ansvaret for hvad, og forstår vi salgsprocessen godt nok, så der kommer bedre resultat i de enkelte faser, bedre hitrates og dermed større salg.
Det handler om at sikre disse færdigheder:
- Overblik og forståelse for købsrejsen
- Ejerskab for salgsproces og salgsmetode
- Forberedelse i alle købsfaserne
2 / Træning af live cases
Træning er en nødvendighed for at blive en skarp sælger. Teori og forståelse får først værdi, når det omsættes til salgsadfærd. På enkelte cases kan mål, argumenter og indvendinger drøftes, og forskellige cases trænes med god dialog og fokus på udvikling. De bedste eksempler tages frem for at indarbejde nye vaner, så de sidder på rygraden, når sælgeren sidder over for kunden.
Målet er derfor, at:
- Sælgerne får omsat viden til færdigheder
- Sælgerne lærer at bruge en udarbejdet salgshåndbog – argumenter og spørgsmål
- Sælgerne får styrket selvtillid ved anvendelsen af det lærte
De nye vindere af B2B salg
Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.
Vi dykker ned i hvordan:
- Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide
- Omnichannel salgstilgange vinder
- Sælgerne undgår at blive irrelevante
- Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget
- Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig