Kære salgsleder – få styr på de rigtige KPI’er

Salgsafdelinger og salgsledere styrer typisk efter KPI’er – og det kan også være fint. Men spørgsmålet er, om KPI’er er de eneste målepunkter, der kan skabe værdi? Og hvis ikke – hvilke andre bør du så sætte i spil?

Picture of Mads Winther

Mads Winther

Det er helt normalt at styre sit salg efter KPI’er. Oftest jagtes mål som omsætning, nye kunder, kundetilfredshed, dækningsbidrag og udnyttelse af potentialet hos kunden. Men er det nok? Kunne det være gavnligt at kigge efter helt andre ting for at trimme og optimere resultaterne? (Begynder du at ane, hvor vi vil hen?)

KPI’er er guidelines, der skal sikre, at vi når de ønskede tal. Derfor har rigtig mange sælgere også KPI-mål for antal afholdte møder, og hvem de skal mødes med. Og det giver mening. Men måske skal vi dybere ned i processen for at finde kernen til det, der påvirker resultaterne.

Hvad vi kan lære af fodbold

Lad os kaste blikket på professionel fodbold. Alle ved, at hvis du vil vinde titler her, så skal du vinde kampe. Og for at vinde kampe skal du score mål. Men hvad kræver det? Vi kunne jo starte med at måle, om vi overhovedet spiller kampene. For uden kampe – ingen mål. Men der graves et spadestik dybere i professionel sport, og der måles på en lang række data. De afslører fx, at hvis du presser med et vis antal spillere, så er der større sandsynlighed for at erobre bolden. De undersøger, hvor på banen der er størst sandsynlighed for at score, og efter hvor mange sekunder der optimalt set skal afsluttes, efter bolden er vundet. Sportens KPI’er er altså data på alle mulige præstationsområder.

De nye vindere af B2B salg

 

Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.

Vi dykker ned i hvordan: 

  • Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide 
  • Omnichannel salgstilgange vinder
  • Sælgerne undgår at blive irrelevante
  • Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget 
  • Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig

Og så tilbage til salg. Hvor langt er vi kommet her? Måler vi stadigvæk kun på, om sælgerne spiller kampene – altså holder møder, ringer kanvas eller deler LinkedIn posts? Eller kan vi finde ud af, hvordan møderne bør afvikles, hvilke spørgsmål der er bedst at stille og hvornår? Tænk, hvis vores analyser af salgsarbejdet gik lige så meget i dybden som i sportens verden. Så kunne vi trimme sælgernes PERFORMANCE – fordi vi kendte de KEY INDICATORS, der er afgørende for succes eller fiasko.

I dybden med Balanceret Målstyring

Tilbage i 1954 formulerede Peter Drucker begrebet MBO – Management By Objectives. Tankegangen var, at vi ved at sætte mål for hver enkelt medarbejder kan styre mod mere overordnede mål. Derved får vi også et mere individuelt kendskab til, hvad der kan justeres på for at skabe toppræstationer.

Hos Intenz har vi arbejdet videre med tanken og udviklet Balanceret Målstyring. Det handler i al sin enkelhed om at komme dybere ned i de KPI’er, der skal vise, om du når dine tal eller ej.

Få opskriften til at løfte salget med B2B salgsanalysen 

 

Mange salgsorganisationer står over for et kæmpe kompetencegab, fordi sælgerne ikke er trænet i en bestemt salgsmetode.

Og det på trods af at vi ved, at det øger salget markant.

Med B2B salgsanalysen får du viden og redskaber til at tilpasse måden, I gør salg til den nye salgsvirkelighed.

Balanceret målstyring har 4 niveauer

Resultat / 
De store mål som salg, omsætning, nye kunder, andele og kundetilfredshed.

Aktivitet / 
De indsatser, der skal skabe resultaterne og kvaliteten af disse indsatser.

Vilje /
Sælgerens engagement og motivation for at gøre indsatsen og nå resultatet.

Fundament /
Ressourcer, tid, viden, holdninger og værktøjer som sælgerne har til rådighed.

 

Se den enkelte sælger

Oftest ser salgslederne på resultaterne og lidt på aktiviteterne. Men tænk en gang, hvis grundlaget for at udføre præstationen slet ikke er tilstede. Hvis sælgerne mangler de rigtige holdninger, den fornødne motivation og færdigheder i at gennemføre salget. Og forestil dig den omvendte situation: Hvorfor skal en sælger holdes nede af begrænsede mål, hvis kompetencer, holdninger, motivation og lyst til at præstere er i top?

Mange salgsledere mener, at det er vanskeligt at vurdere parametrene Vilje og Fundament. Og det kan det også være. Men er du som salgsleder tæt på dine sælgere og ser deres ”kampe” og ”træning” kan du sammen med sælgerne udvikle de kompetencer, der skal føre til det store resultat.

Så her er vores forslag til, hvad du bør gøre som salgsleder:

 
  • Begynd at interessere dig for, HVAD de sælgere, der lykkes bedre end de andre, gør.
  • Når du ved, HVAD de gør og
  • HVORDAN, kan du definere adfærds-KPI’er for succesfuldt salg.
  • Nu skal du finde ud af, HVAD de øvrige sælgere gør, og HVORDAN de arbejder.
  • Herefter laver du træningsplanen for hhv. gruppen og individerne – HVEM skal lære HVAD?

Gentænk salgslederens rolle

Alt dét er helt almindeligt arbejde for en succesfuld sportstræner – så hvorfor ikke også for salgslederen? Har salgslederen glemt at møde op og se kampene, iscenesætte og justere træningen og derved udvikle salget?

Samtidig kunne det også være interessant at kortlægge de måske vigtigste KPI’er – nemlig sælgernes motivation/vilje og holdninger. Tænk, hvis der mangler energi i salgsgruppen, og du beder om endnu flere møder og opkald? Eller sælgerne ikke føler stolthed over det produkt, de sælger? Så får du måske flere indsatser, fordi du beder om dem – men med mindre dedikation, end du ønsker. For husk: En halv gange en halv giver ikke en hel.

 
Rasmus-fokuseret_gradient

Skab de bedste salgsresultater med de rette forudsætninger

Hvordan ser rammerne for at skabe gode salgsresultater ud i jeres organisation? Få svaret i vores gratis salgsanalyse.

… eller book 40 minutters gratis online sparring om jeres salg.

Vores kunder fortæller, at tiden er givet godt ud.

Vil du have mere viden?

Få løbende indblik, viden og konkrete redskaber til at skabe en salgsorganisation, der er værd at investere i. Nøgleordene er adfærd, mindset, vaner, strategi, ledelse og salg. Vi deler kun, når vi er overbeviste om, at det er din tid og opmærksomhed værd.

Webp.net-resizeimage (2)

UNDERSØGELSE AF DANSKE SALGSORGANISATIONER

De nye vindere af B2B salg

Sælg mere med den rigtige tilgang til salg 

Få opskriften til at løfte salget med B2B salgsanalysen

Du får en rapport, som giver dig:

      • konkrete anbefalinger til, hvad du bør fokusere på for at øge omsætningen
      • svar på, om I er enige om, hvordan I skaber de bedste kunde- og købsoplevelser
      • fælles forståelse for, i hvor høj grad I tænker og gør salg på samme måde
      • ideer til at udvikle kundebearbejdning.