Kære salgsleder – få styr på de rigtige KPI’er
Salgsafdelinger og salgsledere styrer typisk efter KPI’er – og det kan også være fint. Men spørgsmålet er, om KPI’er er de eneste målepunkter, der kan skabe værdi? Og hvis ikke – hvilke andre bør du så sætte i spil?
Mads Winther
Det er helt normalt at styre sit salg efter KPI’er. Oftest jagtes mål som omsætning, nye kunder, kundetilfredshed, dækningsbidrag og udnyttelse af potentialet hos kunden. Men er det nok? Kunne det være gavnligt at kigge efter helt andre ting for at trimme og optimere resultaterne? (Begynder du at ane, hvor vi vil hen?)
KPI’er er guidelines, der skal sikre, at vi når de ønskede tal. Derfor har rigtig mange sælgere også KPI-mål for antal afholdte møder, og hvem de skal mødes med. Og det giver mening. Men måske skal vi dybere ned i processen for at finde kernen til det, der påvirker resultaterne.
Hvad vi kan lære af fodbold
Lad os kaste blikket på professionel fodbold. Alle ved, at hvis du vil vinde titler her, så skal du vinde kampe. Og for at vinde kampe skal du score mål. Men hvad kræver det? Vi kunne jo starte med at måle, om vi overhovedet spiller kampene. For uden kampe – ingen mål. Men der graves et spadestik dybere i professionel sport, og der måles på en lang række data. De afslører fx, at hvis du presser med et vis antal spillere, så er der større sandsynlighed for at erobre bolden. De undersøger, hvor på banen der er størst sandsynlighed for at score, og efter hvor mange sekunder der optimalt set skal afsluttes, efter bolden er vundet. Sportens KPI’er er altså data på alle mulige præstationsområder.
De nye vindere af B2B salg
Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.
Vi dykker ned i hvordan:
- Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide
- Omnichannel salgstilgange vinder
- Sælgerne undgår at blive irrelevante
- Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget
- Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig