Kulturmåling
Med Intenz’ kulturmåling kan I arbejde med kultur baseret på fakta frem for fornemmelse. I får konkrete data, som giver jer indsigt og grundlag til at træffe de rigtige strategiske beslutninger og sætte ind dér, hvor det skaber størst effekt.
Sæt tal på jeres kultur – og skab drivkraft til forandringer
De færreste strategier fejler på idéen – men mange fejler i eksekveringen. Hvorfor? Fordi der mangler sammenhæng mellem strategi, struktur og kultur. Vi definerer kultur som den måde vi tænker, føler og gør. Og det måler vi med kulturmålingen.
I mange organisationer trækker strategien i én retning, processer og strukturer i en anden – og kulturen lever sit eget liv. Det skaber friktion og frustration.
Kultur er altså en afgørende drivkraft for at skabe resultater. Alligevel oplever vi ofte, at kultur og adfærd bliver behandlet mere som en mavefornemmelse end som et strategisk fokusområde. Det er ikke manglende vilje – men manglende værktøjer. For hvordan arbejder man egentlig systematisk med noget så komplekst som kultur?
Det er ikke en trivselsmåling
Vores kulturmåling fokuserer på adfærd, mindset og strukturer, der direkte påvirker jeres evne til at eksekvere strategien. Den viser, hvordan kulturen faktisk udleves i hverdagen – ikke kun hvordan det føles at gå på arbejde. Og det er en stærk kultur, der gør hele forskellen – fra den enkelte medarbejders engagement til resultatet på bundlinjen.
Kulturmålingen i tal:
- 30 mio. datapunkter
- 25 lande i databaser
- 600+ gennemførte kulturmålinger på tværs af alle brancher
- 100.000+ gennemførte besvarelser
- 20+ års erfaring med kulturudvikling på tværs af brancher
Her er de elleve parametre, som vi måler på:
Hvorfor kulturmåling?
Måler på det, der flytter resultater
Vi har identificeret de mest kritiske drivers for, at I kan skabe en kultur, som skaber resultater. Der er mange, der kender til trivsels- og tilfredshedsundersøgelser, men trivsel er kun ét parameter. Vi skal også have fokus på de områder, der omhandler forretning, fælles mål og adfærd.
Lukker gabet mellem strategi og adfærd
Hvordan er sammenhængskraften mellem jeres strategi, strukturer og kultur? Får vi reelt skabt den adfærd – altså kultur – som vi forventer ift. de opsatte mål, strategien og processerne? Det får du svaret på i jeres måling. Derfor er kulturmålingen meget mere end blot en måling. Det er et strategisk værktøj.
Fastholdelse og tiltrækning af nøglemedarbejdere
En stærk kultur får de rette medarbejdere til at blive – og gør det lettere at tiltrække dem, I gerne vil have. Faktisk viser forskning fra SHRM (2024), at medarbejdere i stærke kulturer er fire gange mere tilbøjelige til at blive i deres nuværende job. Med kulturmålingen får I indblik i, om jeres medarbejdere kan spejle sig i den kultur, I ønsker at skabe.
Bedre ledelse
Vores målinger skaber et fælles sprog og konkrete handlingspunkter for jeres ledere. Med udgangspunkt i data udvikler vi mindset og kompetencer – så I får ledelse, der både driver forandring og skaber følgeskab. En stærkere kultur gør det omvendt også nemmere at være leder.
Konkurrenceparameter
I et marked med konkurrenter er det væsentligt at tænke anderledes, når man skal adskille sig. Men der er med sikkerhed én ting, jeres konkurrenter aldrig kan kopiere: Jeres kultur. Derfor er jeres kultur faktisk jeres største konkurrenceparameter – fordi vi også ved, hvordan det påvirker jeres bundlinje på godt og ondt.
Hvordan fungerer det?
01
Få indsigt i kulturen
I svarer på målingen. Det giver scorer for hele organisationen og ned på hvert niveau i organisationen. Resultaterne viser entydigt, hvordan jeres kultur er på hvert niveau
– og hvor I har de største muligheder for forbedring.
02
Prioritér fokusområder
Vi giver jer vores indsigter ud fra vores analyse af kulturmålingen og gennemgår resultaterne med jer. Vi gennemgår de tre hovedområder samt graden af sense of urgency og alignment på tværs af jeres organisation. Alt dette for at sikre enighed om de vigtigste fokus- og indsatsområder.
03
Planlæg & eksekvér
Rom blev ikke bygget på én dag – og I kan ikke forvente, at jeres kultur ændrer sig alene ved en kulturmåling. Men hvis vi aktivt vælger at skabe en lille ændring hver uge, så vil det til sidst ende ud i ændrede vaner og rutiner. Kulturmålingen skaber datadrevne indsigter, men den gør ikke arbejdet for jer. Forandring kræver vedholdenhed. Vi hjælper jer med at etablere løbende initiativer, som sikrer, at kulturændringen bliver til varige, målbare resultater.
Opfølgende målinger viser, om I er på rette vej og fremgangen skaber drivkraft for de videre initiativer.