Kultur- og adfærdsudvikling
Vi hjælper jer med at udvikle og flytte tanker, følelser og handlinger i jeres organisation, så jeres kultur bliver drivkraften til bedre resultater.
Vi hjælper med at:
- Kortlægge den aktuelle kultur og adfærd
- Definere og sætte ord på ønsket kultur – vores målbillede for adfærden
- Træne lederne til at fastholde og udvikle kulturen
- Udvikle holdninger og adfærd i organisationen, så I får den ønskede kultur
Gode resultater kræver rigtig adfærd
Den rette adfærd er afgørende for øget effektivitet og bedre resultater. Adfærd og kultur er en nem størrelse at fare vild i som virksomhed.
Medarbejdere tillægger sig ofte en adfærd, der ikke flugter med virksomhedens strategiske mål, fordi de ikke har fået forudsætningerne for at vælge den rette vej.
Menneskets hjerne er programmeret til at skyde genvej, og medmindre vi kan se og gennemskue den rigtige retning, gør vi, som vi tror er “rigtigt” og som vi plejer. Og hvis vi ikke bliver guidet, og har de rigtige færdigheder, så forandrer vi os ikke.
Vi giver jeres medarbejdere og ledere værktøjer og færdigheder, så I får den adfærd, der skal til, for at produktiviteten stiger og strategi og mål indfries.
Symptomer på svag kultur
Nogle af de problemer, vi typisk støder på, som hænger sammen med manglende eller svag kultur er:
- Mangelfuldt eller konfliktfyldt samarbejde på tværs af organisationen
- Silokultur
- Uklart billede af retning
- Øverste ledergruppe mangler føling med, hvor meget der kan presses igennem i organisationen
- Manglende korpsånd & fællesskabsfølelse
- Generelt manglende eller svag fremdrift på projekter
Hvornår skal du vælge os?
Vi skal arbejde bedre sammen om fælles mål
Kan du genkende symptomerne?
Manglende sammenhæng ml. topledelse, mellemledelse, organisation
Manglende klare prioriteringer
Dårligt samarbejde på tværs
Manglende korpsånd / fællesskabsfølelse
For mange kpi’er, for lidt tillid og involvering
For mange statusmøder, for lidt fremdrift
Vi skal skabe stærkere teamsamarbejde
Kan du genkende symptomerne?
Mangel på tillid og gode relationer
Ufrugtbare dialoger og gentagne konflikter fremfor samarbejde
Manglende engagement og arbejdsglæde
Uklare roller og ansvarsfordeling
Fokus på individuelle mål fremfor fælles mål
Ineffektivt og uproduktivt samarbejde
Vi kender og udnytter ikke hinandens kompetencer
Manglende hjælpsomhed og videndeling
Klikedannelser og dårlige relationer mellem teammedlemmer
Kedelige uproduktive møder
Vi skal tiltrække og tilknytte de bedste
Kan du genkende symptomerne?
Øget medarbejderomsætning
Øget sygefravær
Manglende fokus og nærvær
Negative holdninger til beslutninger og kolleger
Færre uopfordrede ansøgninger og få ansøgere til annoncer
Dårligt samarbejde og flere konflikter
Klager over travlhed
Manglende tillid
Vi skal være mere effektive og mindske kompleksiteten
Kan du genkende symptomerne?
Vi sætter meget i gang men får ikke fulgt tingene til dørs
Faldende glæde
Øget medarbejderomsætning
Konflikter og manglende ejerskab for problemer
Ineffektivt samarbejde
Øget travlhed med mindre output
Øget sygefravær
Vi skal skabe en kommerciel kultur med første klasses kundeoplevelser
Kan du genkende symptomerne?
Varierende kvalitet i kundeoplevelserne
Svært ved at tiltrække og fastholde kunder
Evig jagt på nye kunder fordi vi mister eksisterende
Utilfredsstillende indtjening på kunder
Ingen ansvarsfølelse for kunde-oplevelsen
Vi udnytter ikke indtjenings-potentialet hos kunderne
Vi skal have stabsfunktionerne helt tæt på forretningen
Kan du genkende symptomerne?
Stabene forstår ikke de strategiske målsætninger
Stabenes arbejde understøtter ikke de overordnede mål men har mere fokus på egen agenda
Stabsfunktioner agerer i højere grad som leverandør af ydelser end som strategisk samarbejdspartner
Stabene har ikke tilstrækkeligt stærke relationer i organisationen
Stabene giver ikke sparring og udfordrer det bestående
Forretningen ser ringe værdi af stabene
4 steps til at udvikle kulturen
Det første spørgsmål, I skal stille jer selv, er: ”Hvor vil vi hen?”. Eller sagt på en anden måde: Hvad er det, I drømmer om? I skal have en fælles forståelse af mål og ambitionsniveau – og I skal blive enige om, hvad der skal kendetegne jer og jeres måde at drive forretning på.
Det vigtigste er, at I får vendt og drejet, hvordan jeres kultur skal støtte op om jeres strategi og fremtidige resultater – jeres alignment skal nemlig bruges som pejlemærke af fremtidige til- og fravalg.
Når I er enige om, hvor I skal hen, og hvad der skal definere jeres adfærd, er next step at finde ud af, hvad jeres udgangspunkt er.
Måske har I allerede en måling, der giver jer indsigt i, hvordan jeres kultur og adfærd ser ud lige nu.
Ellers har I brug for en måling eller foranalyse (interviews, observation, etc.), der kan give jer den indsigt. Målingen bidrager også til at skabe fælles forståelse og “Sense of Urgency” i jeres organisation. Med målingen får I midlet til at træffe beslutninger baseret på fakta og en sikker prioritering af indsatsområderne.
Når I kender jeres udgangspunkt og prioriterede indsatsområder, skal hele organisationen involveres.
Lederne er de primære kulturbærere – og derfor er det også vigtigt at sikre, at de har færdighederne til at udvikle og fastholde kulturen i organisationen. Nogle ledere kan selv, mens andre har brug for hjælp.
Ledernes forståelse for vigtigheden af kultur og færdighederne i at kommunikere og drive forandringer er afgørende elementer til at sikre fælles forståelse så I får alle i organisationen med ombord.
I skal måle, interviewe eller observere igen for at få fakta på, hvordan I rykker jer – og fordi det er så vigtigt at fejre de små succeser løbende. Når det er en ongoing proces, bliver det også en naturlig del for jer at få kultur på dagsordenen, og så kan kulturændringen for alvor mærkes.
Forestil jer en hverdag, hvor jeres ledere og medarbejdere bruger værdierne i hverdagen til at anerkende og udvikle hinanden, til at definere adfærden overfor jeres kunder, til at træffe vigtige og selvstændige beslutninger, til at have tillid til hinanden… dét er jeres største konkurrencefordel. En kultur, der outperformer andres.
Book 20 minutters online sparring, hvor vi sammen kigger ind i kultur-områderne og får sat det i perspektiv til jeres virkelighed og behov.
Kom godt i gang med at udvikle kulturen
Vi hjælper jer med at få sat handling bag ord og har gennem de sidste 20 år hjulpet andre med at lykkes.
1. Lad os snakke om det
Vi starter med et online møde, hvor vi får forståelse for jeres situation, ønsker og behov.
Det er ganske gratis og uforpligtende.
2. Skitsering af løsning
På andet møde præsenterer vi en løsning med konkrete anbefalinger til jer.
3. Indgåelse af aftale
Når begge parter er glade for løsningen, får vi lagt sidste hånd på detaljer og tidsplan.
Hvordan har vores kunder har grebet det an?
Fra produktions-mindset til pharma-kultur. Læs hvordan Fertin har fået en kommerciel forståelse bredere forankret i hele organisationen og har skabt resultater med løbende kulturmåling fulgt op af lederudvikling på alle niveauer.
Læs casen ›
Hvis man allerede har en god kultur, hvorfor så ikke gå efter at få en fantastisk? Enemærke & Petersen tager temperaturen på kulturen.
Læs casen ›
Se videoen, hvor Morten Dyrner, Adm. Direktør i Holm & Halby, fortæller, hvordan deres fokus på kultur har holdt dem på sporet.
Læs casen ›
For en global koncern som Lantmännen Unibake betyder enhver besparelse eller effektivisering enorme summer. Martin Seier fortæller i casen om, hvordan Unibake sparede millioner år efter år ved at udvikle deres kultur.
Læs casen ›
For at René Nielsen, CEO og ejer, kunne fortsætte udviklingen af en stærk skalérbar virksomhed, oplevede han et behov for at styrke fællesskabet – både i ledergruppen og i hele organisationen på tværs.
Læs casen ›
Læs casen ›