Styrk salgstræningen og giv hele organisationen en stærkere krop

Den rigtige træning er også forskellen mellem godt og fantastisk i salg og service. Ustruktureret eller manglende træning betyder fald i lukkeraten på 20%, mens struktureret, vedvarende træning øger lukkeraten markant

Picture of Rasmus Åradsson

Rasmus Åradsson

6 trin til effektiv salgstræning

Vi har lavet en tjekliste med 6 trin, som du bør forholde dig til, når du skal forberede træningen af din salgsorganisation og eventuelt indgå i et samarbejde med en leverandør af salgstræning. 

1 / Du skal definere klare mål for udvikling

Ikke kun resultatmål, men adfærdsmål. Målsætninger er altafgørende. Uklare mål eller opstilling af for mange mål på én gang kan medføre, at du bruger en masse ressourcer uden at få resultater. 

2 / Du skal sikre dig, at lederne er med

Lederne er afgørende for at træne og vedligeholde udviklingen. Lederne har to primære opgaver: At være sparringspartner for sælgerne, som skal trænes, og at tage ansvar for at fjerne de barrierer, der kan vanskeliggøre sælgernes hverdag.

3 / Du skal sikre dig, at den valgte træningsmetode passer til jeres virksomhed og strategi

Træningsmetoden skal afstemmes med virkeligheden. Det er afgørende, om I er i gang med at træne til et 5-kilometerløb eller et maraton. 

4 / Du skal vurdere, hvordan jeres strukturer og processer understøtter udviklingen

Virksomhedens strukturer og processer skal være sælgernes ven – de interne informationsstrømme skal designes, så sælgerne har adgang til den viden, de skal bruge, når de skal bruge den.

5 / Du skal sørge for, at træningen er tilrettelagt, så den bliver kontinuerlig - og helst digital

Glem alt om en hurtig effekt – det, I har brug for, er en blivende effekt, og det får I nemmest ved en kontinuerlig indsats. Helst ved hjælp af digitale hjælpemidler, som muliggør mere personaliseret og motiverende træning.

Få opskriften til at løfte salget med B2B salgsanalysen 

 

Mange salgsorganisationer står over for et kæmpe kompetencegab, fordi sælgerne ikke er trænet i en bestemt salgsmetode.

Og det på trods af at vi ved, at det øger salget markant.

Med B2B salgsanalysen får du viden og redskaber til at tilpasse måden, I gør salg til den nye salgsvirkelighed.

6 / Du skal vælge en leverandør, der kan sikre et nemt og forståeligt fælles sprog

En fælles indsats med et fælles udbytte kræver et fælles sprog. Sørg for, at træningen sikrer, at alle ved, hvad der tales om, så vigtige ting ikke tabes på gulvet på grund af misforståelser. Det skal din leverandør kunne sikre, så stil roligt store krav.  

 

Salg er en disciplin, der skal trænes. Både for at bevare og styrke muskelmassen, men også for at sikre, at hele salgsorganisationen arbejder i samme retning.

Det kan sammenlignes med et fodboldhold med to dygtige angribere. De kan være i nok så god fysisk form, men hvis de løber de forkerte steder hen, får holdet ikke succes. Det kan også være, kondien ikke er, hvad den har været, men at rutinen gør, at de står de rigtige steder, når bolden lander i feltet. Det kan give point på den korte bane, men hvis de 2 angribere bliver skadet eller solgt, kan holdet ikke løse opgaven – gevinsterne har været afhængige af de to angriberes evner snarere end en holdindsats. 

På samme måde kan det ironisk nok være en akilleshæl for en virksomhed at have en gruppe sælgere, som er dygtige, men som kører en lone wolf” stil. Hvis salgsstyrken ikke er en del af fællesskabet og arbejder i tråd med virksomhedens strategi, er det sælgerens dagsform, der er afgørende for, om salget fungerer eller ej. Og hvis formen dykker eller kontakterne tørrer ud, er der ikke et strategisk fundament at falde tilbage på. 

Den rigtige træning er også forskellen mellem godt og fantastisk i salg og service. Ustruktureret eller manglende træning betyder fald i lukkeraten på 20%, mens struktureret, vedvarende træning øger lukkeraten markant – det koster altså dyrt at træne forkert. 

De nye vindere af B2B salg

 

Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.

Vi dykker ned i hvordan: 

  • Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide 
  • Omnichannel salgstilgange vinder
  • Sælgerne undgår at blive irrelevante
  • Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget 
  • Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig

Skab de bedste salgsresultater med de rette forudsætninger

Hvordan ser rammerne for at skabe gode salgsresultater ud i jeres organisation? Få svaret i vores gratis salgsanalyse.

… eller book 40 minutters gratis online sparring om jeres salg.

Vores kunder fortæller, at tiden er givet godt ud.

Vil du have mere viden?

Få løbende indblik, viden og konkrete redskaber til at skabe en salgsorganisation, der er værd at investere i. Nøgleordene er adfærd, mindset, vaner, strategi, ledelse og salg. Vi deler kun, når vi er overbeviste om, at det er din tid og opmærksomhed værd.

UNDERSØGELSE AF DANSKE SALGSORGANISATIONER

De nye vindere af B2B salg

UNDERSØGELSE AF DANSKE SALGSORGANISATIONER 

De nye vindere af B2B salg

Hent rapporten, som er baseret på ny dansk salgsforskning, og find ud af, hvordan I kommer med på vinderholdet.

Vi dykker ned i hvordan:

      • Kunderne har ændret adfærd – det vigtigste du bør vide
      • Omnichannel salgstilgange vinder 
      • Sælgerne undgår at blive irrelevante 
      • Salgslederens rolle går fra at lede sælgere til at lede salget
      •  Mentalt helbred og en stærk kultur gør rejsen mulig