Asset 28

Case story

Hvordan Kvalitetsbiler skabte omsætningsstigning med en nytænkning af salgstilgangen

Hvem er Kvalitetsbiler?

Kvalitetsbiler.dk er mere end bare en bilforretning med brugte biler. Det er en familieejet virksomhed med mere end 40 års i brugte kvalitetsbiler.

De startede som en lille lokal bilforretning med 25-30 biler, og nu er de vokset til en stor spiller på bilmarkedet med mange hundrede brugte biler på lager.

Kvalitetsbilers udfordring og målet

Som bilforretning i stor vækst ønskede Kvalitetsbiler at tage deres salg til det næste niveau. De ønskede at øge omsætningen, konvertere flere leads til salg og samtidig lykkes med at sælge flere tillægsydelser.

De stod over for udfordringen, som mange i salgsbranchen kender: At undgå at drift overtager, og udvikling bliver glemt.

Deres mål var klart. At skabe en fælles tilgang til fremtidens måde at sælge på, træne de nødvendige færdigheder, øge effektiviteten i salgsprocessen og sikre forankring af det nye i deres daglige vaner.

 

Et indblik i processen: Sådan gjorde vi

Det gennemgående spørgsmål i processen var, hvordan Kvalitetsbiler kunne forbedre deres salg.

Til det spørgsmål var der et svar, der blev omdrejningspunktet for processen: Det handler om relationer. At møde kunderne på ny, stille de rigtige spørgsmål og afdække kundernes behov.

 

For at nå i mål har vi sammen arbejdet med:

Løsningen: En nytænkning af salgstilgangen

Kvalitetsbiler har nu en fælles tilgang til salg, der skaber ensrettethed i organisationen. Alle handler ens og træffer de samme valg på alle tidspunkter af salgsprocessen. Det gør også onboarding af nye medarbejdere hurtigere og mere effektivt, fordi der er klare retningslinjer og en fælles salgsfilosofi.

Mikkel Bo Madsen understreger, at det har været særligt vigtigt i processen, at Intenz både har bidraget med et overblik over salgsorganisationen med friske øjne, udvikling af fælles retningslinjer til salg, træning og ikke mindst forankring.

 

Den dybe forankring i organisationen har gjort, at ændringerne ikke er blevet glemt — men derimod blevet håndhævet i organisationen, så det er blevet til en naturlig del af dagligdagen.

Kvalitetsbilers udbytte af samarbejdet

Kvalitetsbiler har oplevet en omsætningsstigning i et ellers turbulent bilmarked, der er meget konjunkturfølsomt.

Det hænger især sammen med, at sælgerne er blevet markant skarpere på at afdække kundernes reelle behov, skabe relationer og forstå, hvor kunderne befinder sig i kunderejsen.

Resultatet? En mere effektiv og relationsskabende salgsproces, hvor kunderne rent faktisk har lyst til at vende tilbage. Det handler ikke bare om at tjene hurtige penge — men også om at være en pålidelig organisation, som kunderne stoler på.

Det er fremtidens salg. Salg med relationer for øje.

 

Opsummering

I et bilmarked, der i perioder er under hårdt pres, ønskede Kvalitetsbiler at nytænke deres salg med henblik på at konvertere flere leads til faktiske salg.

Den centrale strategi var at fokusere på relationer. At skifte fokus fra de hurtige salg og i stedet arbejde med en salgstilgang baseret på at opbygge gode forhold til kunderne. Det handler om at stille de rigtige spørgsmål, afdække kundernes behov og forstå, hvor de befinder sig i kunderejsen.

Samarbejdet er resulteret i en ny, fælles måde at håndtere salg på, hvor der bruges mere tid og energi på kunderne. Ændringerne er blevet implementeret grundigt i organisationen og har virkelig forbedret effektiviteten af salgsprocessen, især når det kommer til salget af tillægsydelser.

Med den nye langsigtede salgsfilosofi er Kvalitetsbiler klar til fremtidens salg.

Rasmus-fokuseret_gradient

Lad os sammen drøfte salget

Få vores gratis B2B salgsanalyse, som giver dig svaret på, hvordan I bør gribe salgsarbejdet an fremadrettet. Eller book os til en 40 minutters gratis online-sparring på jeres salg.

Vores kunder fortæller, at tiden er givet godt ud.

Vil du have mere viden?

Få løbende indblik, viden og konkrete redskaber til at skabe en salgsorganisation, der er værd at investere i. Nøgleordene er adfærd, mindset, vaner, strategi, ledelse og salg. Vi deler kun, når vi er overbeviste om, at det er din tid og opmærksomhed værd.