guide

Tillid på formel – The Trusted Advisor

I nutidens foranderlige verden må professionelle, mere end nogensinde, fokusere på at skabe tillidsbaserede relationer, for at samarbejdet med kunder, kolleger og øvrige samarbejdspartnere bliver i top. I “The Trusted
Advisor” sætter forfatterne Charles H Green, Robert M Galford og David H Maister tillid på formel – og det har vi taget udgangspunkt i til denne guide. 

INDHOLD

FORMLEN

Tillid = Troværdighed * Pålidelighed  * Nærvær  /  Selvorientering 

I denne guide får du en uddybning af de 5 områder i formlen, og input til hvad du kan gøre for at skrue op og ned de rigtige steder.

#1

Troværdighed 

Evnen til at fremstå troværdig gør dig interessant at lytte til.

 

10 fokusområder der bidrager til at du bliver oplevet troværdig af andre:

  • Kom forberedt til møder
  • Vær ærlig omkring områder hvor du mangler viden
  • Forhold dig til fakta
  • Tal med overbevisning
  • Vis udstråling og engagement
  • Undgå at komme med overdrivelser
  • Brug kropssproget aktivt og hold øjenkontakt
  • Brug positive ord og hold fokus på muligheder
  • Vær afslappet og uformel
  • Vis at du brænder for det du arbejder med

#2

Pålidelighed

Evnen til at leve op til det, du har sagt, du vil gøre.

6 områder du kan fokusere på :

  • Rejs forventninger og indfri dem
  • Lav præcise aftaler og hold dem
  • Skab et overblik over, hvad I har skabt sammen
  • Brug din dagsorden og relatér til den
  • Opbyg fælles mål – og vis hvordan I har arbejdet mod det
  • Sikre dig at andre kan se værdien af jeres samarbejdet
  • Hold aftaler og tider

#3

Nærvær

Evnen til at være tilstede i nuet og få andre til at føle nærvær og god kemi.

Bliver opbygget og forstærket ud fra:

  • Lyt til det de andre siger siger
  • Citer hvad de siger, og brug det du ved fra tidligere
  • Vær tilstede ved at observere og vis du observerer
  • Skab god stemning – positivt fokus
  • Vær venlig og involverende og tag vare om det, I skal sammen
  • Tjek løbende om de andre er med i jeres dialog – om I har fælles forståelse

#4

Selvorientering 

Evnen til at være selvorienteret er hæmmende for opbygning af relationer.
 

Stop eller skru ned for disse adfærdstræk:

  • Fortæller med udgangspunkt i egne historier
  • Afbryder og afslutter sætninger for andre
  • Fylder stilhed ud med dialog
  • Vil fremstå som klog, begavet og spændende
  • Tør ikke sig ”det ved jeg ikke”
  • Vil have det sidste ord
  • Kommer med hurtige svar
Modsat tillid, troværdighed og relation skal selvorientering mindskes.

Ser du og dine lederkolleger ens på tingene? 

 

9 ud af 10 ledergrupper mangler alignment. Der er ikke et klart fælles billede af, hvor skal vi hen – og hvor er vi henne i dag 

Med Culture Alignment analysen får du svar på, om I har et fælles billede af jeres kultur og den adfærd, som er afgørende for at lykkes.

1-5

Vurdér dig selv… og spørg en kollega

Lille spejl på væggen der…..

Der er ikke noget som et godt og grundigt kig i spejlet  – og en ærlig snak med sig selv om, hvor godt man gør det på de forskellige områder.

Overvej 3 spørgsmål for hver af punkterne på de foregående sider:

1. Hvilke eksempler på succes har jeg?

2. Hvordan kan jeg få flere af dem?

3. Hvor kan jeg blive bedre?

Har du en ærlig kollega?

Og efterfølgende finder du en oprigtig kollega, du har en god tillidsfuld relation med, og stiller de samme spørgsmål. Lyt, vær nysgerrig og stil uddybende spørgsmål. Og sig tak for hjælpen og tak for feedback.

På de næste sider finder du 10 spørgsmål inden for hver kategori i ligningen. Du kan besvare dem selv, og du kan bede en kollega vurdere dig.

Nu har du et fantastisk udgangspunkt for en udviklingsplan, der kan øge din evne til at skabe tillid og stærke relationer.

INDHOLD
Picture of Camma Åstrøm-Andersen

Camma Åstrøm-Andersen

Tlf. +45 22 12 22 60
E-mail [email protected]

To-sidder-og-snakker_gradient

Brug for et skub i den rigtige retning?

Book 45 minutters online sparring, hvor vi sammen kigger ind i disciplinen ledelse og får sat det i perspektiv til jeres virkelighed og behov. 

Vores kunder fortæller, at tiden er givet godt ud. 

Vil du have mere viden?

Få løbende viden om og konkrete redskaber til at skabe en organisation, der er værd at investere i. Verden har brug for flere organisationer, der er værd at investere i. Som kunde, partner, aktionær og medarbejder. Som menneske. Kom med her, og få indblik og konkrete redskaber til at skabe en organisation, der er værd at investere i. Nøgleordene er adfærd, mindset, vaner, strategi, ledelse, kultur og salg – og målet er en bedre verden.